Euroopan lennonvarmistusjärjestölle (Eurocontrol) on yhtenäisen eurooppalaisen ilmatilan toteuttamisen puitteista (puiteasetus) 10 päivänä maaliskuuta 2004 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 549/2004 (2) 8 artiklan 1 kohdan mukaisesti annettu valtuutus laatia ilmaliikennevirtojen säätelyä koskevat täytäntöönpanosäännöt, jotka myöhemmin määrättiin komission asetuksella (EU) N:o 255/2010 ilmaliikennevirtojen säätelyä koskeviksi yhteisiksi säännöiksi.
|
Yleinen valtuutus ilmaliikennevirtojen säätelystä Suomen lentotiedotusalueella (FIR) on delegoitu Eurocontrol / NM:lle (Network Manager), joka huolehtii tämän palvelun antamisesta ICAO:n EUR-alueella.
|
NM on velvollinen varmistamaan, että säätelytoimenpiteisiin ryhdytään tarvittaessa tasapuolisella tavalla ja siten, että liikennöitsijöiden viiveitä voidaan vähentää mahdollisimman paljon.
|
Vastuu ilmatilan hallinnan järjestelyistä, ilmatilan jäsentämisestä ja ilmaliikenteen kapasiteetin hallinnasta Suomen lentotiedotusalueella kuuluu Liikenne- ja viestintävirastolle. Päivittäisestä ilmatilan käytön suunnittelusta ja koordinoinnista vastaavat Ilmatilan hallintayksikkö (Airspace Management Cell - AMC) ja ilmaliikennevirtojen säätelyn yksikkö (Flow Management Position - FMP). FMP sijaitsee Helsingin aluelennonjohdon tiloissa ja on avoinna H24.
|
Liikenne- ja viestintävirasto antaa tarkemmat ilmatilan ja ilmaliikenteen hallintaa sekä lennonvarmistuspalvelua koskevat määräykset, jotka perustuvat Chicagon yleissopimuksessa tarkoitettuihin standardeihin ja suosituksiin sekä Eurocontrolin normeihin ja suosituksiin.
|
Liikenne- ja viestintävirasto voi lisäksi antaa myös ilmatilan ja ilmaliikenteen hallintaa sekä lennonvarmistuspalvelua koskevien Euroopan unionin lainsäädännön edellyttämät täydentävät määräykset. Nämä tarkemmat määräykset on annettu ASM-toimintakäsikirjassa, joka on ladattavissa Liikenne- ja viestintäviraston internetsivuilta.
|
Yksityiskohtaiset tiedot Flow-viesteistä löytyvät NM ATFCM:n käsikirjasta, joka on saatavissa osoitteesta:
ATFCM Users Manual EUROCONTROL https://www.eurocontrol.int/publication/atfcm-users-manual |
1. Helsingin aluelennonjohtoon on perustettu liikennevirtojen säätelyasema (Flow Management Position – FMP) lennonjohdon, liikennöitsijöiden ja NM:n välistä yhteydenpitoa varten.
|
2. Lentoasemien lennonjohdot varmistavat, että lennot noudattavat ATFCM-palvelun antamia SLOT-aikoja.
|
ICAO:n julkaisujen Regional Supplementary Procedures, Europe (ICAO Doc 7030) sekä Network Operations Handbook (Eurocontrol) mukaisesti lennoilta, jotka eivät noudata annettuja lähtö-SLOT-aikoja, evätään lennonjohtoselvitys.
|
Lennonjohto pyrkii kuitenkin kaikin tavoin mahdollistamaan sen, että lennot kykenevät noudattamaan annettuja SLOT-aikoja.
|
1. Liikennöitsijöiden tulee olla tietoisia:
|
2. Liikennöitsijöiden tulee noudattaa ATFCM-palvelun ilmoittamia lähtö-SLOT-aikoja.
|
1. Yleistä
|
Operaattoreiden on mahdollista saada vapautus ATFCM-rajoituksiin tietyille lennoille käyttämällä STS/-merkintää lentosuunnitelman kohdassa 18.
|
Seuraavat STS/-merkinnät vapauttavat lennon automaattisesti ATFCM-rajoituksista:
|
STS/HEAD, STS/SAR, STS/ATFMX, STS/FFR, STS/MEDEVAC
|
2. STS/ATFMX-merkinnän käyttö Suomessa
|
Merkintää STS/ATFMX käytetään, kun kyseessä on STS/HOSP-, STS/HUM- tai STS/STATE -lento. Lentosuunnitelmaan tulee merkitä molemmat STS/-indikaattorit, esim.:
|
STS/HOSP ATFMX
|
NM:n julkaisemien toimintaohjeiden mukaisesti STS/ATFMX-merkintää saa käyttää lentosuunnitelmissa vain kansallisen ilmailuviranomaisen luvalla.
|
Suomesta lähtevälle lennolle ko. merkintää saa käyttää lentosuunnitelman kohdassa 18 ilman erityistä hakemusmenettelyä.
|
Huom. STS/ATFMX-merkinnällä ei ole vaikutusta lentojen lennonjohdolliseen etuoikeusluokitukseen. Se koskee ainoastaan lentojen kohtelua silloin, kun ne ovat ATFCM-rajoitusten alaisia.
|
1. Yleiset ATFCM-menetelmät, joita sovelletaan ICAO:n Euroopan alueella, on julkaistu ICAO:n dokumenteissa 7030 (Regional Supplementary Procedures, Europe) sekä Air Navigation Plan, European Region (EUR ANP, Doc 7754).
|
2. Yksityiskohtaiset NM:n toimintamenetelmät on esitetty NM-käsikirjassa (ATFCM Operations Manual), jonka voi ladata osoitteesta:
|
ATFCM Operations Manual EUROCONTROL
https://www.eurocontrol.int/publication/atfcm-operations-manual |
1. Fintraffic ANS julkaisee Helsingin aluelennonjohdon häiriötilanteiden varautumissuunnitelman liikennevirtojen säätelyn osalta (ATFCM Contingency Plan) EU komission asetuksen 255/2010 vaatimuksen mukaisesti.
|
Varautumissuunnitelma on ohje Taktiselle FMP:lle (aluelennonjohdon vuoroesimiehelle) säätelytoimista häiriötilanteita varten. Pitkittyneissä häiriötilanteissa säätelytoimien hallintavastuu on FMP:n päälliköllä, yhteistyössä NMOC:n ja muiden asianosaisten kanssa.
|
Varautumissuunnitelmassa mainittu "Annex 4" viittaa EFIN ACC toimintakäsikirjaan, OPS osa 1 liite 4 (Häiriötilanteet), joka antaa tarkemmat ohjeet Taktiselle FMP:lle esim. säätelyarvoista eri asteen häiriötilanteissa.
|
Kaikissa varautumistilanteissa Taktinen FMP tiedottaa välittömästi ACC:n päällikköä, FMP:n päällikköä sekä ACC:n operatiivista päällikköä.
|
Säätelytoimia vaativissa häiriötilanteissa tarkemmat taktiset tiedot välitetään lento-operaattoreille Eurocontrolin verkkosivustolla (NOP Portal) AIM:n muodossa.
|
Väistötila: EFIN ACC:n liikenne johdetaan EFHK lentoaseman ATCC:n tiloista. Lisäksi on olemassa erillinen väistöpaikka.
|
Ellei FMP toisin ilmoita, normaalit säännöt ATFCM-rajoituksista vapautumiselle ovat voimassa. Pitkittyneessä varautumistilanteessa merkittävimpiä operaattoreita konsultoidaan heidän mahdollisista reittien priorisointien tarpeista.
|
2. Varautumissuunnitelma:
|
Lisätietoja ja neuvoja on saatavissa:
|
Liikennevirtojen säätelyasema (FMP)
FMP Suomi Suomen Lennonjohtokeskus PL157 01531 VANTAA TEL 03 386 5171 |
Lennonneuvonta
Fintraffic ANS Lennonneuvonta PL 157 01531 VANTAA TEL 020 428 4800 |
1. Vastuu ilmatilan hallinnan järjestelyistä ja ilmatilan jäsentämisestä HELSINKI FIR:ssä kuuluu Liikenne- ja viestintävirastolle.
|
2. Päivittäistä ilmatilan käytön suunnittelua ja koordinointia toteuttaa ASM-Toimintakäsikirjan mukaisesti (
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/ilmailu/lennonvarmistus-ja-ilmatila?toggle=Ilmatila) Fintraffic Lennonvarmistuksen tiloissa toimiva Ilmatilan hallintayksikkö (Airspace Management Cell – AMC), TEL 03 386 9851, varalla 050 4000 220, amc.ops@ops-ansfinland.fi.
|
AMC:n velvoitteisiin kuuluu:
|
|
1. Eurooppalaisen ilmatilankäyttösuunnitelman (EAUP) julkaisee päivittäin Brysselissä sijaitseva NMOC/CADFyksikkö. EAUP:n sisältö perustuu kansallisilta Ilmatilan hallintayksiköiltä (AMC) tai CBA-alueelle nimetyltä Lead-AMCyksiköltä saatuun tietoon.
|
EAUP julkaistaan päivittäin klo 1600 UTC (1500 UTC) mennessä ja se kattaa 24 tunnin pituisen ajanjakson alkaen seuraavasta aamusta klo 0600 UTC (0600 UTC) ja päättyen sitä seuraavan päivän aamuun klo 0600 UTC (0600 UTC).
|
2. Eurooppalainen päivitetty ilmatilankäyttösuunnitelma (European Updated Airspace Use Plan, EUUP)
|
Toimintaa edeltävänä päivänä (D-1) julkaistua EAUP:ta voidaan tarvittaessa päivittää julkaisemalla erillisen aikataulun mukaisesti Eurooppalainen päivitetty ilmatilankäyttösuunnitelma (EUUP). EUUP:n sisältö perustuu kansallisilta Ilmatilan hallintayksiköiltä (AMC) tai CBA-alueelle nimetyltä Lead-AMC-yksiköltä saatuun tietoon.
|
EUUP astuu voimaan erillisen aikataulun mukaisesti aina tasatunnein korvaten tällöin aiemmin julkaistun EAUP:n tai EUUP:n kokonaisuudessaan.
|
3. EAUP:n ja EUUP:n julkaisu ja sisältö
|
EAUP ja EUUP julkaistaan NMOC:n NOP (Network Operations Portal) verkkosivuilla.
|
EAUP/EUUP sisältää pääasiallisesti listan niistä CDR 2 -reiteistä tai niiden osista, joita on mahdollista, suunnitelmassa annettujen aikojen mukaisesti, käyttää lennonsuunnitteluun. EAUP /EUUP saattaa, tilanteesta riippuen, sisältää myös tiedon CDR 1-reittien sulkemisesta, samoin kuin minkä tahansa muun pysyväisluonteisen ATS-reitin sulkemisesta.
|