Fintraffic ANS huolehtii ilmaliikennepalvelun järjestämisestä, ohjeistamisesta ja suorittamisesta Suomessa lukuunottamatta Mikkelin ja Seinäjoen lentopaikkojen lentotiedotusvyöhykkeitä kyseisten lentopaikkojen ilmaliikennepalveluelinten palveluaikoina. Yhteystiedot kohdassa 6.
|
Suomessa sovelletaan ilmaliikennepalvelussa pääosiltaan seuraavissa ICAO:n julkaisuissa annettuja normeja, suosituksia ja menetelmiä.
|
Kansainvälisten ja kansallisten sääntöjen ja menettelytapojen väliset merkittävät eroavaisuudet on annettu osassa GEN 1.7.
|
Helsingin lentotiedotusalue (HELSINKI FIR), joka käsittää Suomen valtakunnan ilmatilan sekä niiden aavallamerellä sijaitsevien alueiden yläpuolella olevan ilmatilan, joissa Suomi huolehtii ilmaliikennepalvelun antamisesta.
|
Suomen lentotiedotusalueella valtakunnan rajan läheisyydessä sijaitsevat alueet, joilla ilmaliikennepalvelun antaminen on liikenteellisistä syistä delegoitu Ruotsin tai Norjan ATS-viranomaisille, on esitetty osassa ENR 2.1 ja ENRC-kartalla.
|
Lennonjohtopalvelua voidaan antaa tutkapalveluna. Lisäksi Suomessa on käytössä lähestymisalueen automaattinen tiedotuspalvelu (ATIS).
|
ATS-järjestelmän kuvaus
, mukaanlukien ilmatilan jako ja sen voimassaolo sekä Suomessa sovellettava ilmatilaluokitus on annettu osassa ENR 1.4. Palveluelimet eri ilmatilan osissa on annettu osassa ENR 2 sekä ao. lentoaseman kohdalla osassa AD 2.
|
Tutkapalvelu ja -menetelmät
on esitetty osassa ENR 1.6.
|
3.1.1. Yleistä
|
Lentopaikan lentotiedotuspalvelu AFIS (Aerodrome Flight Information Service) on osa ilmaliikennepalvelujärjestelmää. AFIS-palvelu on järjestetty IFR-liikenteen turvaamiseksi lentopaikoilla, joilla lennonjohtopalvelua ei liikenteen määrän vuoksi ole katsottu tarpeelliseksi. Palvelun antamisesta vastaa tehtäväänsä koulutettu lennontiedottaja. AFIS-lentopaikalla ja sitä ympäröivässä ilmatilassa olevalle ilmaliikenteelle annetaan tiedotuksia turvallisen ja joustavan lentoliikenteen aikaansaamiseksi. AFIS-elimeltä saamiensa tiedotusten sekä omien tietojensa ja havaintojensa perusteella ja lentosääntöjä noudattaen ilma-aluksen päällikkö vastaa turvallisen etäisyyden säilyttämisestä muuhun liikenteeseen sekä ilmoittaa aikomuksensa. Lentopaikkaa palvelevien laitteiden käytön ja ajoneuvoliikenteen johtamisen osalta menetelmät vastaavat lentopaikkoja, joilla annetaan lennonjohtopalvelua.
|
3.1.2. Vastuualue
|
AFIS-elimen vastuualue on lentopaikan ympärille perustettu lentotiedotusvyöhyke (FIZ) sekä liikennealue. Lentotiedotusvyöhykkeen rajat on annettu asianomaisen AFIS-lentopaikan kohdalla osassa AD 2. Lentotiedotusvyöhykkeen ilmatilaluokka on G ja se on määritelty radiovyöhykkeeksi (RMZ).
|
Huom. 1: Joillakin AFIS-lentopaikoilla annetaan ajoittain AFIS-palvelun sijasta ATC-palvelua. Järjestely voi olla joko pysyvä (AIP, AD 2) tai tilapäinen (AIP SUP). Annettavan palvelun taso (ATC tai AFIS) sekä niitä koskevat toiminta-ajat ilmoitetaan AIS-julkaisuissa.
|
Huom. 2: Lentosuunnitelma on esitettävä lentopaikan lentotiedotusvyöhykkeellä sen voimassaoloaikana suoritettavaksi aiotusta lennosta (REF SERA.4001 b) 3). Lentosuunnitelman on sisällettävä kohdissa SERA.4005 a) 1) - 14) tarkoitetut tiedot ja lisäksi ilma-aluksen päällikön nimi.
|
Huom. 3: Lentotiedotusvyöhykkeellä lennettäessä ilma-aluksella tulee olla kaksipuolinen radioyhteys, REF AIP, ENR 1.4.
|
Huom. 4: AFIS-elin voi myöntää luvan poiketa kaksipuolisesta radioyhteysvaatimuksesta yksittäiselle lentotiedotusvyöhykkeelle aiotulle lennolle (REF SERA.6005 a).
|
Huom. 5: VFR-ilmoittautumispaikkojen ja -reittien sekä korkeuksien käyttöä koskevat määräykset on esitetty osassa ENR 1.5.
|
3.1.3. AFIS-elimen tehtävät ja toiminta
|
Huom. Alla kuvatut menettelytavat ovat voimassa ao. AFIS-elimen toiminta-aikoina.
|
AFIS-elimen tehtäviin kuuluu:
|
3.1.3.1. Reittiselvitykset ja reittitiedotukset
|
AFIS-elin pyytää aluelennonjohdolta reittiselvitystä tai reittitiedotusta välitettäväksi lähtevälle ilma-alukselle seuraavissa tapauksissa:
|
Huom. Ilma-aluksen päällikön tulee tiedostaa, että valvomattomassa ilmatilassa operoivilla VFR-ilma-aluksilla ei ole radioyhteysvaatimusta tai velvollisuutta ilmoittaa lennoistaan. Tällöin ne eivät välttämättä ole myöskään ATS-yksiköiden tiedossa.
|
3.1.3.2. Käytössä oleva kiitotie
|
Käytössä olevaksi kiitotieksi kutsutaan sitä kiitotietä, jota AFIS-elin pitää sillä hetkellä sopivimpana lentoonlähtöä tai laskeutumista suorittaville ilma-aluksille.
|
Huom. 1: Ilma-alukset lähtevät ja laskeutuvat tavallisesti vastatuuleen ellei turvallisuus ja liikennetilanne edellytä muun suunnan valitsemista. Käytössä olevan kiitotien valintaan vaikuttavat pintatuulen nopeuden ja suunnan lisäksi mm. laskukierrokset, paikalliset sääolosuhteet ja melurajoitukset.
|
Huom. 2: Ilma-aluksen päällikkö voi käyttää, liikennetilanteen ja olosuhteiden niin salliessa, muuta kuin käytössä olevaa kiitotietä ilmoitettuaan siitä AFIS-elimelle.
|
3.1.3.3. Merkit
|
3.1.3.3.1. Valomerkit
|
Milloin lentävää ilma-alusta ei voida varoittaa vaarasta muulla tavoin, AFIS-elin voi antaa sille seuraavia valomerkkejä:
|
AFIS-elimen antamia valomerkkejä on pidettävä varoituksina. Vastuu tilanteessa tehtävistä ratkaisuista on ilma-aluksen päälliköllä.
|
3.1.3.3.2. Maamerkit
|
AFIS-lentopaikalla voidaan käyttää lentosääntöjen lisäyksen 1 kohdan 3.2 mukaisia merkkejä lukuunottamatta merkkiä 3.2.5, ‘Lentoonlähtö- ja laskusuunta’.
|
3.1.4. Ilma-alusten toiminta
|
Ilma-aluksilta edellytetyt ilmoitukset:
|
3.1.4.1. Lähtevä ilma-alus
|
Lähtevän ilma-aluksen on ilmoitettava:
|
Huom. Lentosääntöjen mukaan AFIS-lentopaikalla voidaan kaartaa oikealle lentoonlähdön jälkeen ja lähestyttäessä laskua varten, jos muuta ilmaliikennettä ei vaaranneta ja aikeesta kaartaa oikealle ilmoitetaan AFIS-elimelle.
|
Huom. AFIS-elin ilmoittaa ”Ei tiedossa olevaa liikennettä RWYxx” kiitotien ollessa vapaa lentoonlähtöä varten.
|
3.1.4.2. Saapuva ilma-alus
|
Saapuvan ilma-aluksen on ilmoitettava:
|
Huom. Ensimmäinen yhteydenotto tulisi suorittaa niin aikaisessa vaiheessa, että AFIS-elimellä on mahdollisuus antaa tarvittavat liikenneilmoitukset. Hyvissä ajoin suoritettu yhteydenotto on erityisen tärkeä niissä tapauksissa, jolloin lentosuunnitelma lentotiedotusvyöhykkeellä lentämistä varten annetaan vasta lennolla. VFR-ilmoittautumispaikkojen ja -reittien käyttö, ks. osa ENR 1.5.
|
|
Huom. AFIS-elin ilmoittaa ”Ei tiedossa olevaa liikennettä RWYxx” kiitotien ollessa vapaa laskua varten.
|
3.1.4.3. FIZ:n läpilentävä ilma-alus
|
Ilma-aluksen, joka lentää lentotiedotusvyöhykkeelle aikomatta laskeutua kyseiselle lentopaikalle, on ilmoitettava:
|
|
3.1.4.4. Liikennealueella liikehtivä ilma-alus
|
Ilma-aluksen, joka liikkuu lentopaikan liikennealueella ilman, että liikkuminen liittyy lentoonlähtöön tai laskeutumiseen, on ilmoitettava aikeistaan AFIS-elimelle.
|
3.1.4.5. Käynnistäminen
|
Lähtevän IFR-turbiini-ilma-aluksen ilmoittaessa olevansa valmis käynnistämään, AFIS-elin:
|
3.1.4.6. Odottaminen ennen lentoonlähtöä
|
Milloin välitön lentoonlähtö ei muun liikenteen vuoksi ole mahdollinen, lähtevän ilma-aluksen on odotettava:
|
3.1.4.7. Lentoonlähtö
|
Lentoonlähdöt tapahtuvat yleensä siinä järjestyksessä, jossa ilma-alukset ilmoittavat olevansa valmiina lähtöön. Tästä järjestyksestä voidaan kuitenkin poiketa liikennetilanteen edellyttäessä tai ilma-aluksien ohjaajien keskenään niin sopiessa.
|
3.1.5. Harrasteilmailu lentotiedotusvyöhykkeellä
|
Joustavan ilmaliikenteen ja tehokkaan lentotiedotuspalvelun mahdollistamiseksi harrasteilmailutoimintaa (laskuvarjohyppytoiminta, lennot ilmapalloilla, lennokkitoiminta, jne.) harjoittavien tahojen tulisi mahdollisimman aikaisessa vaiheessa olla yhteydessä AFIS-elimeen menettelytapojen sopimiseksi.
|
Täydennetään myöhemmin.
|
Julkaistut minimikorkeudet eivät sisällä korjausta kylmien lämpötilojen vaikutukselle. Näitä korkeuksia ovat mm:
|
Annettaessa valvontapalvelua IFR-lennolle, lennonjohtaja huolehtii minimiestevaran säilymisestä vektoroidessaan tai antaessaan oikaisun pois ATS-reitiltä siihen saakka, kunnes ilma-alus saavuttaa pisteen, josta voi jatkaa omalla navigoinnillaan. Annettu selvitys sisältää korjauksen kylmien lämpötilojen vaikutukselle silloin, kun korjaus ylittää 20% vaadittavasta minimiestevarasta.
|
Mikäli lennonjohtaja on huomioinut kylmän lämpötilan vaatiman korjauksen, sisältää annettu selvitys sanonnan "LÄMPÖTILAKORJAUS TEHTY".
|
Huom. Mikäli annettu korkeusselvitys (suurempi kuin minimikorkeus) takaa minimiestevaran säilymisen sellaisenaan, ei lämpötilakorjausta lisätä tähän korkeuteen.
|
Muissa tapauksissa ilma-aluksen päällikkö on vastuussa vaadittavan lämpötilakorjauksen suorittamisesta.
|
|
Kaikki Fintraffic ANS:n ATS-yksiköiden puhelut tallennetaan (REF tietosuojaseloste
www.fintraffic.fi).
|