|
Tutkapalvelun tehtävänä on
|
-
ilmaliikenteen jouduttaminen ja yhteentörmäysten ehkäiseminen
-
suorittamalla tutkavektorointia ja -seurantaa;
-
soveltamalla tutkaporrastusta; sekä
-
antamalla varoitus- ja paikkailmoituksia tunnistamattomista ilma-aluksista, joiden katsotaan voivan aiheuttaa yhteentörmäysvaaran;
|
-
vaaratilanteessa olevan ilma-aluksen auttaminen;
|
-
ilma-aluksen avustaminen navigoinnissa;
|
-
merkitsevistä sääilmiöistä ilmoittaminen sekä antaa tutkavektorointia haitallisten sääalueiden kiertämiseksi.
|
Tutkaelimet toimivat yleensä vastaavien ATC-elinten osana pyrkien suorittamaan mahdollisimman paljon tutkapalvelun tehtävistä. Sellaiset tekijät kuin käytettävissä olevan tutkan mitta-alue, sen laitteiden toimintarajoitukset ja työmäärä saattavat estää tutkalennonjohtajaa suorittamasta kaikkia tai joitakin annetuista tehtävistä. Tutkalennonjohtajalla on valta ratkaista, voiko hän tietyissä olosuhteissa antaa tutkapalvelua tai jatkaa sen antamista.
|
Alla on lueteltu käytettävissä olevat tutkaelimet. Tutkaelinten toiminta-ajat sekä käytettävät taajuudet on annettu lentoasemakohtaisesti osassa AD 2.
|
Luettelo alueista, joilla transponderin käyttö on pakollista (TMZ), on esitetty AIP:n osissa GEN 1.5 ja ENR 2.1.
|
Responsible
ATC unit
|
SER
|
Call sign
|
RMK
|
FI
|
EN
|
APP HALLI
TWR HALLI
|
SSR
SSR
|
HALLIN TUTKA
HALLIN TORNI
|
HALLI RADAR
HALLI TOWER
|
SSR antenna not located at the aerodrome, functionality limited |
APP HELSINKI
|
PSR, SSR
PSR, SSR
|
-
-
|
HELSINKI RADAR
HELSINKI ARRIVAL
|
|
APP IVALO
TWR IVALO
|
SSR
SSR
|
IVALON TORNI |
IVALO TOWER |
SSR antenna not located at the aerodrome, functionality limited |
APP JOENSUU
TWR JOENSUU
|
SSR
SSR
|
JOENSUUN TORNI |
JOENSUU TOWER |
SSR antenna not located at the aerodrome, functionality limited |
APP JYVÄSKYLÄ
TWR JYVÄSKYLÄ
|
SSR
SSR
SSR
|
JYVÄSKYLÄN TUTKA
JYVÄSKYLÄN TULO
JYVÄSKYLÄN TORNI
|
JYVÄSKYLÄ RADAR
JYVÄSKYLÄ ARRIVAL
JYVÄSKYLÄ TOWER
|
|
APP KEMI
TWR KEMI
|
SSR
SSR
|
KEMIN TORNI |
KEMI TOWER |
SSR antenna not located at the aerodrome, functionality limited |
APP KITTILÄ
TWR KITTILÄ
|
SSR
SSR
|
KITTILÄN TORNI |
KITTILÄ TOWER |
SSR antenna not located at the
aerodrome, functionality limited
|
APP KRUUNU
TWR KRUUNU
|
SSR
SSR
|
KRUUNUN TORNI |
KRUUNU TOWER |
SSR antenna not located at the
aerodrome, functionality limited
|
APP KUOPIO
TWR KUOPIO
|
SSR
SSR
SSR
|
KUOPION TUTKA
KUOPION TULO
KUOPION TORNI
|
KUOPIO RADAR
KUOPIO ARRIVAL
KUOPIO TOWER
|
|
APP KUUSAMO
TWR KUUSAMO
|
SSR
SSR
|
KUUSAMON TORNI
|
KUUSAMO TOWER |
SSR antenna not located at the aerodrome, functionality limited |
APP MARIEHAMN
TWR MARIEHAMN
|
SSR
SSR
|
MAARIANHAMINAN TORNI |
MARIEHAMN TOWER |
SSR antenna not located at the aerodrome, functionality limited |
APP OULU
TWR OULU
|
SSR
SSR
|
OULUN TUTKA
OULUN TORNI
|
OULU RADAR
OULU TOWER
|
|
APP PORI
TWR PORI
|
SSR
SSR
|
PORIN TUTKA
PORIN TORNI
|
PORI RADAR
PORI TOWER
|
SSR antenna not located at the aerodrome, functionality limited |
APP ROVANIEMI
TWR ROVANIEMI
|
SSR
SSR
SSR
|
ROVANIEMEN TUTKA
ROVANIEMEN TULO
ROVANIEMEN TORNI
|
ROVANIEMI RADAR
ROVANIEMI ARRIVAL
ROVANIEMI TOWER
|
|
APP PIRKKALA
TWR PIRKKALA
|
SSR
SSR
SSR
|
PIRKKALAN TUTKA
PIRKKALAN TULO
PIRKKALAN TORNI
|
PIRKKALA RADAR
PIRKKALA ARRIVAL
PIRKKALA TOWER
|
|
APP TURKU
TWR TURKU
|
SSR
SSR
|
TURUN TUTKA
TURUN TORNI
|
TURKU RADAR
TURKU TOWER
|
|
APP VAASA
TWR VAASA
|
SSR
SSR
|
VAASAN TUTKA
VAASAN TORNI
|
VAASA RADAR
VAASA TOWER
|
SSR antenna not located at the aerodrome, functionality limited |
ACC Helsinki
|
SSR |
HELSINKI CONTROL |
HELSINKI CONTROL |
|
|
|
|
Ensiötutkaa käytetään toisiotutkaa täydentävänä palveluna tunnistamaan TMZ-loukkauksia.
|
2 TOISIOVALVONTATUTKA (SSR)
|
Pienin vaakasuora tutkaporrastus
|
Vaakasuora tutkaporrastusminimi on 5 NM. Tutkaporrastus voidaan pienentää 3 NM:in, milloin tutkan laatu sen sallii.
|
Helsinki-Vantaan loppulähestymisen tutkaporrastus voidaan pienentää 2.5 NM:in tietyillä edellytyksillä, jotka on julkaistu AIP:n kohdassa EFHK AD 2.22.2.10.
|
Huom. Liikenne- ja viestintävirasto voi määrätä laitekohtaisesti käytettäväksi suurempia minimejä.
|
Esteetön korkeus maastoon
|
Vektoroidessaan IFR-ilma-alusta tulee tutkalennonjohtajan varmistua, että määrätty estevara säilyy koko ajan siihen asti kunnes ilma-alus jatkaa omalla navigoinnilla.
|
Lentokorkeudet, jotka tutkalennonjohtaja antaa ilma-alukselle reitillä tai lähestymisen alku- ja välivaiheissa, takaavat vähintään 300 M (1000 FT) pystysuoran etäisyyden säilymisen enintään käytettävän laitekohtaisen tutkaporrastusminimin (3 NM tai 5 NM) mukaisella etäisyydellä ilma-aluksen tutkareitistä oleviin esteisiin.
|
Julkaistu ATC SMAC -kartta mahdollistaa käyttäjälle ATC-valvontajärjestelmää käyttävän lennonjohtajan määrittämien korkeuksien valvonnan ja tarkistuksen.
|
2.1 Menettely vaaratilanteissa
|
Vaaratilanteeseen joutuneen tunnistetun ilma-aluksen tulee käyttää ATC-elimeltä aiemmin saamaansa koodia, ellei ilma-aluksen päällikkö toisin päätä tai ellei ATC-elin anna tästä poikkeavia ohjeita. Näissä tapauksissa on käytettävä moodia A koodia 7700.
|
|
Tutkavian sattuessa tai tutkayhteyden katketessa lennonjohtaja ilmoittaa tutkayhteyden päättymisestä ja ryhtyy varmistamaan porrastusten säilymisen vaihtoehtoisilla menetelmillä.
|
Tutkavian sattuessa liikennemääriä saatetaan joutua rajoittamaan.
|
2.2 Ilmasta maahan kommunikaatiohäiriöt ja laittomat häiriötoimenpiteet
|
Menettely radioyhteyden katketessa
|
Radioyhteyden katkeamisen todettuaan tulee ilma-aluksen valita moodi A koodi 7600.
|
Jos kaksipuolinen radioyhteys ilma-alukseen on katkennut, tutkalennonjohtaja varmistuu ensiksi siitä, onko ilma-aluksen vastaanotin toimintakunnossa määräämällä siihen saakka käytetyllä taajuudella, kuittaamaan käsketyn liikkeen suorituksella tai pyytämällä ilma-alusta koodaamaan IDENT sekä seuraamalla ilma-aluksen toteuttamaa toimenpidettä.
|
Radioyhteyden katketessa täydellisesti on ilma-aluksen toimittava lentosäännöissä yhteyden katkeamisesta annettujen menetelmien mukaisesti ja yritettävä saada yhteys vastaavaan lennonjohtoon tai muihin sopiviin ATS-elimiin.
|
Jos johdettua IFR-lentoa mittarisääolosuhteissa suorittava lähtevä ilma-alus on vastaanottanut ja kuitannut alku- tai väliselvityksen jollekin muulle kuin voimassa olevassa lentosuunnitelmassa matkalento-osuutta varten annetulle lentokorkeudelle, tulee sen täydellisen radioyhteyden katkeamisen todettuaan säilyttää alku- tai väliselvityksessä saamansa lentokorkeus
seitsemän minuutin ajan
ennen nousun aloittamista matkalentokorkeuteen, ellei lentokorkeuden muutosaikaa tai -paikkaa ole annettu noususelvityksessä.
|
Mikäli ilma-alus on tutkavektoroinnilla johdettu pois reitiltä tai se noudattaa RNAV-rinnakkaissuuntaa ilman erityistä rajaa, tulee sen pyrkiä suorinta tietä liittymään voimassa olevan lentosuunnitelman mukaiselle reitille viimeistään seuraavalla merkitsevällä pisteellä ottaen huomioon sovellettavissa oleva minimilentokorkeus.
|
Laiton puuttuminen ilma-aluksen kulkuun
|
Tutkavastaimella (SSR transponderilla) varustettu ilma-alus voi ilmoittaa laittomasta puuttumisesta ilma-aluksen kulkuun valitsemalla moodin A ja koodin 7500. Mikäli toisiotutkavastain on varustettu moodilla C, sitä on käytettävä jatkuvasti, ellei lennonjohtoelin toisin määrää.
|
|
Koodit jaetaan ICAO EUR -alueella sovellettavan SSR-koodiallokaatiolistauksen mukaisesti.
|
Toimintakuntoisella transponderilla varustetun ilma-aluksen tulee käyttää transponderia koko lennon ajan kaikissa ilmatilan osissa.
|
Suomen lentotiedotusalueella tulee transponderilla varustetun ilma-aluksen valita moodi ja koodi ATC-elimen antamien ohjeiden mukaisesti.
|
Siirryttäessä lentotiedotusalueelta toiselle tulee ilma-aluksen säilyttää aikaisemmin saamansa moodi ja koodi kunnes ATC-elin toisin määrää.
|
Suomen lentotiedotusalueella lennettäessä tulee ilmaliikennepalvelun alaisen lennon, jolle ATC-elin ei ole antanut ohjeita transponderin käytöstä, valita moodi A koodi 2000 kunnes ATC-elin toisin määrää.
|
Mikäli lento ei ole ilmaliikennepalvelun alainen, tulee ilma-aluksen valita koodi 7000.
|
Ilma-aluksen tulee valita IDENT-asetus vain silloin, kun ATC-elin niin määrää.
|
Mikäli ilma-aluksessa on moodilla C varustettu transponderi on moodia C käytettävä jatkuvasti ellei ATC-elin toisin määrää.
|
2.4 Vaatimukset koskien ääni- ja CPDLC-paikkailmoituksia
|
Pakollisten ilmoittautumispaikkojen ylitysajan ja lentokorkeuden ilmoittamista asianomaiselle ilmaliikennepalveluyksikölle johdetulla lennolla ei vaadita tutkayhteyden aikana. Pakollisten ilmoittautumispaikkojen puuttumisen varalta ei ole määrätty paikkailmoitusten väliaikoja.
|
2.5 Graafinen esitys SSR-peittoalueesta
|
|
3 AUTOMATIIKKAAN PERUSTUVAN VALVONNAN LÄHETYKSET (ADS-B)
|
|
4 MUUT MERKITTÄVÄT TIEDOT JA MENETTELYT
|
|