AIC - SUOMI / FINLAND
Aeronautical Information Service
www.ais.fi
AIC NR
 
A 007/2024
 
Publication date
03 OCT 2024
Fintraffic ANS, PL 157, FI-01531 VANTAA, ais@fintraffic.fi

LUMENPOISTO LENTOASEMILLA TALVIKAUDEN 2024/2025 AIKANA

REF: AIP, AD 1.2
 
Korvaa AIC A 007/2023
 
AIP:n osassa AD 1.2 on esitetty lentoasemien pysyvät lumenpoistomenetelmät. Lisätietoja lentoasemakohtaisista tiedoista löytyy k.o. lentoaseman osassa AIP AD 2.7 kohta 5 RMK.
 

1 Lentoasemilla käytetyt liukkaudentorjunta-aineet

Huom. Tietoja materiaaleista ei esitetä SNOWTAMissa.
 
Lentoasema
Aerodrome
Liukkaudentorjunta-aineet
De-icers
Enontekiö, EFET KFOR, NAFO
Halli, EFHA KFOR, NAFO
Helsinki-Vantaa, EFHK KFOR, NAFO
Ivalo, EFIV KFOR, NAFO
Joensuu, EFJO KFOR, NAFO
Jyväskylä, EFJY KAC, NAAC, KFOR, NAFO
Kajaani, EFKI KFOR, NAFO
Kemi-Tornio, EFKE KFOR, NAFO
Kittilä, EFKT KFOR, NAFO
Kokkola-Pietarsaari, EFKK KFOR, NAFO
Kuopio, EFKU KAC, NAAC, KFOR, NAFO
Kuusamo, EFKS KFOR, NAFO
Lappeenranta, EFLP KFOR, NAFO
Mariehamn, EFMA KFOR, NAFO
Mikkeli, EFMI NAAC, UREA
Oulu, EFOU KFOR, NAFO
Pori, EFPO KFOR, NAFO
Rovaniemi, EFRO KAC / NAAC, KFOR, NAFO
Savonlinna, EFSA KFOR, NAFO
Seinäjoki, EFSI UREA
Tampere-Pirkkala, EFTP KAC, NAAC, KFOR, NAFO
Turku, EFTU KFOR, NAFO
Utti, EFUT KFOR, NAFO
Vaasa, EFVA KFOR, NAFO
 
Lyhenteet / Abbreviations
KAC potassium acetate fluids
KFOR potassium formate fluids
NAFO sodium formate solids
NAAC sodium acetate solids
UREA urea

2 Suomen SNOWTAMien jakelulista

SNOWTAMien jakelu suoritetaan alla olevan jakelulistan mukaisesti.
 
Kansainvälinen NOTAM-toimisto (NOF) huolehtii kotimaisten SNOWTAMien kansainvälisistä jakelusopimuksista ja -listoista.
 
SNOWTAMIEN JAKELU / DISTRIBUTION OF SNOWTAM
FM (AD) Minne (AFTM-osoite) / TO (collective address indicator)
Ulkomaan jakelu
International distribution
Kotimaan jakelu
Domestic distribution
Enontekiö, EFET EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS KDZZNAXX LIIAYNYX LSZZSAEF RCZZNMXX EFETATXX EFETZTZX EFHKYWYX
Halli, EFHA EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS KDZZNAXX
LFZZSNEF LIIAYNYX LSZZSAEF
RCZZNMXX
EFHAAITB EFHAATXX EFHKYWYX
Helsinki-Vantaa, EFHK CYZZSNOW DTZZSLXX EBSZYNYX EBZZSAEF EDDFDLHB EDDFSXSX
EGZZSAEF EHZZSNXX EKZZSAEF
ENZZSEFX EPZZSAEF ESZZSAEF
EUECYIYS EVRAYNYS EYVNYNYX GMMNRAMW HEZZSEXX KDZZNAXX LBZZSAKK LCZZSCXX LDZAYNYX
LEZZSAEF LFZZSNEF LGGGSNOW
LHBPYNYS LIIAYNYX LKZZSAEF
LLZZSLXX  LMZZSQXX LOZZSEXX
LPZZNIEU LRZZSBSB LSZZSAEF
LTZZSAXX LUKKYNYX LWSKYNYX
LYZZSRXX LZZZSAEF OJZZSJXX RCZZNMXX RJZZNKXX RKZZNKXX
UBBUYNYX UKKRYNYX UUUWCPQL UUZZNPXX VEZZNSEF WSSSYNYX
ZBZZSAXX ZGGGUNCZ
EFHAAITB EFHKATXX EFHKATXY EFHKYFYX EFKKZTZX EFKSZTZX EFSIZTZX
Ivalo, EFIV EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF
EKZZSAEF ENZZSEFX ESZZSAEF
EUECYIYS KDZZNAXX LFZZSNEF
LIIAYNYX LSZZSAEF RCZZNMXX
UUZZNPXX
EFHKYWYX EFIVATXX EFIVZTZX
Joensuu, EFJO DTZZSDXX EBSZYNYX EDDFDLHB
EGZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS
KDZZNAXX LCZZSCXX LFZZSNEF
LIIAYNYX LSZZSAEF RCZZNMXX
EFHKYWYX EFJOATXX EFJOZTZX
Jyväskylä, EFJY DTZZSDXX EBSZYNYX EDDFDLHB
EDDFSXSX EGZZSAEF EHZZSNXX
ESZZSAEF EUECYIYS KDZZNAXX
LEZZSAEF LFZZSNEF LHBPYNYS
LIIAYNYX LKZZSAEF LSZZSAEF
LTZZSAXX RCZZNMXX RJZZNKXX


EFHAAITB EFHKYWYX EFJYATXX
EFJYNTWR
Kajaani, EFKI DTZZSDXX EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS
KDZZNAXX LFZZSNEF LIIAYNYX
LSZZSAEF RCZZNMXX UUZZNPXX
EFHKYWYX EFKIATXX EFKIZTZX
Kemi-Tornio, EFKE EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS KDZZNAXX
LFZZSNEF LIIAYNYX LSZZSAEF
RCZZNMXX UUZZNPXX

EFHKYWYX EFKEATXX EFKEZTZX
Kittilä, EFKT EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS KDZZNAXX
LIIAYNYX LKZZSAEF LSZZSAEF
RCZZNMXX UUZZNPXX
EFHKYWYX EFKTATXX EFKTZTZX
Kokkola-Pietarsaari, EFKK EBSZYNYX EDDFDLHB EDDFSXSX EGZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS
KDZZNAXX LFZZSNEF LIIAYNYX
LKZZSAEF LSZZSAEF RCZZNMXX
EFHKYWYX EFKKATXX EFKKZTZX
Kuopio, EFKU EBSZYNYX EDDFDLHB EDDFSXSX EGZZSAEF EHZZSNXX ESZZSAEF
EUECYIYS GMMNRAMW KDZZNAXX
LCZZSCXX LEZZSAEF LFZZSNEF
LIIAYNYX LSZZSAEF RCZZNMXX
EFHAAITB EFHKYWYX EFKUATXX EFKUNTWR
Kuusamo, EFKS EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF
ESZZSAEF EUECYIYS KDZZNAXX
LIIAYNYX LSZZSAEF RCZZNMXX
UUZZNPXX
EFHKYWYX EFKSATXX EFKSZTZX
Lappeenranta, EFLP DTZZSDXX EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS
KDZZNAXX LFZZSNEF LGGGSNOW
LHBPYNYS LIIAYNYX LSZZSAEF
RCZZNMXX
EFHKYWYX EFLPATXX EFLPZTZX
Mariehamn, EFMA EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF EKZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS
KDZZNAXX LFZZSNEF LIIAYNYX
LSZZSAEF RCZZNMXX
EFHKYWYX EFMAATXX EFMAZTZX
Mikkeli, EFMI EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS KDZZNAXX
LIIAYNYX LSZZSAEF RCZZNMXX
EFHKYWYX EFMIATXX EFMIZTZX
Oulu, EFOU DTZZSDXX EBSZYNYX EDDFDLHB EDDFYFYJ EGZZSAEF EHZZSNXX
EKZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS
GMMNRAMW KDZZNAXX LEZZSAEF
LFZZSNEF LIIAYNYX LSZZSAEF RCZZNMXX UUEEYOYX UUZZNPXX
EFHAAITB EFHKYWYX EFOUATXX EFOUNTWR
Pori, EFPO EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS KDZZNAXX
LFZZSNEF LIIAYNYX LSZZNAEF
RCZZNMXX
EFHKYWYX EFPOATXX EFPONTWR
Rovaniemi, EFRO EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF EHZZSNXX EKZZSAEF ENZZSEFX
ESZZSAEF EUECYIYS KDZZNAXX
LFZZSNEF LIIAYNYX LKZZSAEF
LSZZSAEF LUKKYNYX RCZZNMXX UUZZNPXX ZBZZSAXX
EFHAAITB EFHKYWYX EFROATXX EFRONTWR
Savonlinna, EFSA DTZZSDXX EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS
KDZZNAXX LFZZSNEF LIIAYNYX
LSZZSAEF RCZZNMXX
EFHKYWYX EFSAATXX EFSAZTZX
Seinäjoki, EFSI EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS KDZZNAXX
LIIAYNYX LSZZSAEF RCZZNMXX
EFHKYWYX EFSIATXX EFSIZTZX
Tampere-Pirkkala, EFTP CYZZSNOW DTZZSLXX EBSZYNYX EBZZSAEF EDDFDLHB EDDFYFYJ EDDFSXSX EGZZSAEF EHZZSNXX EKZZSAEF ENZZSEFX EPZZSAEF
ESZZSAEF EUECYIYS EVRAYNYS EYVNYNYX GMMNRAMW HEZZSEXX KDZZNAXX LBZZSAKK  LCZZSCXX LDZAYNYX LEZZSAEF LFZZSNEF
LGGGSNOW LHBPYNYS LIIAYNYX
LKZZSAEF LLZZSLXX LMZZSQXX
LOZZSEXX LPZZNIEU LRZZSBSB
LSZZSAEF LTZZSAXX LUKKYNYX
LWSKYNYX LYZZSRXX LZZZSAEF
OJZZSJXX RCZZNMXX RJZZNKXX RKZZNKXX UBBUYNYX UKKRYNYX UUUWCPQL UUZZNPXX VEZZNSEF
WSSSYNYX ZGGGUNCZ
EFHAAITB EFHKYWYX EFTPATXX EFTPNAPP
Turku, EFTU CYZZSNOW DTZZSLXX EBSZYNYX EBZZSAEF EDDFDLHB EGZZSAEF EHZZSNXX EKZZSAEF ENZZSEFX EPZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS
EVRAYNYS EYVNYNYX GMMNRAMW HEZZSEXX KDZZNAXX LBZZSAKK LCZZSCXX LDZAYNYX LEZZSAEF
LFZZSNEF LGGGSNOW LHBPYNYS
LIIAYNYX LKZZSAEF LLZZSLXX
LMZZSQXX LOZZSEXX LPZZNIEU
LRZZSBSB LSZZSAEF LTZZSAXX
LUKKYNYX LWSKYNYX LYZZSRXX
LZZZSAEF OJZZSJXX RCZZNMXX
RJZZNKXX RKZZNKXX UBBUYNYX UUUWCPQL UUZZNPXX VEZZNSEF WSSSYNYX ZGGGUNCZ
EFHAAITB EFHKYWYX EFTUATXX EFTUNTWR
Utti, EFUT EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS KDZZNAXX
LFZZSNEF LIIAYNYX LSZZSAEF
RCZZNMXX
EFHAAITB EFHKYWYX EFUTATXX EFUTNTWR
Vaasa, EFVA EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF EKZZSAEF ENZZSEFX ESZZSAEF
EUECYIYS KDZZNAXX LFZZSNEF
LIIAYNYX LSZZSAEF RCZZNMXX
EFHKYWYX EFKKZTZX EFVAATXX EFVANTWR

3 Global Reporting Format (GRF) määräyksen soveltaminen

Tämä tiedote on kohdennettu lentäjille ja lento-operaattoreille, jotka ovat esittäneet kysymyksiä Global Reporting Formatin (GRF) soveltamisesta Finavian ylläpitämillä lentoasemilla. Tiedotteessa tuodaan esille joitakin keskeisiä olosuhdetietojen määritykseen ja raportointiin liittyviä eikkoja, jotka ovat tärkeitä ymmärtää operoitaessa talvisissa olosuhteissa.
 
Lisätietoja:
AIP AD 1.2
Talvitoimintatiedote 2024
 

3.1 Operointi talviolosuhteissa

Talvikunnossapidon yleistavoitteena on sää- ja liikenneolosuhteet huomioiden poistaa kiitotiellä oleva lumi, sohjo ja jää mahdollisimman nopeasti julkaistuun kiitotieleveyteen asti. Joissakin tilanteissa raportoitu (käytettävissä oleva) kiitotieleveys voi olla pienempi kuin julkaistu kiitotien leveys.
 

3.2 Kenttäalueen kunnon seuranta

Liikennealueella ja asematasolla vallitsevia olosuhteita seurataan lentoaseman kunnossapitotoimialan toiminta-aikoina, jotka lyhimmillään vastaavat ATS-elimen toiminta-aikoja.
 

3.3 Kiitotien kunnon arviointi ja kiitotien kuntoluokan määrittäminen

Kiitotieolosuhteiden raportointi perustuu EU:n/EASA:n määräyksiin olosuhteiden raportoinnista Global Reporting Formatin (GRF) mukaisesti. Kiitotien kunnon arviointitaulukkoa (RCAM) käytetään kiitotien kuntoluokan (RWYCC) määrittämiseen ja kiitotien pinnan kuvaukseen.
 
Olosuhteiden raportointia koskevan GRF määräyksen mukaan 
- kiitotien kuntoluokaksi (RWYCC) voi määräytyä arvo 6, jos enintään 25% kiitotien kolmanneksesta on veden tai muun  esiintymän peitossa;
- RWYCC arvoja 5, 4, 3 ja 2 ei saa korottaa; ja 
- RWYCC arvoja 1 ja 0 voidaan korottaa enintään RWYCC arvoon 3 asti.
 
Huom. Finavia voi, jos RCAM matriisin mukaan määräytynyt kuntoluokka ei kuvaa todellisia vallitsevia olosuhteita kiitotiellä, korottaa tai alentaa RWYCC arvoa, jos tätä tukee tarkastajan muut havainnot, kokemus ja paikallinen tietämys. Tällöin 
(1) Kiitotien kuntoluokan (RWYCC) alentaminen tai korottaminen perustuu kokonaisvaltaisen arvioon vallitsevista olosuhteista;
(2) Tieto kuntoluokan korottamisesta ja alentamisesta sisällytetään SNOWTAM-sanomaan ja ATIS-tiedotteeseen. Ks. seuraavat esimerkit.

 
Huom. Finavia voi korottaa kiitotien kuntoluokkia (RWYCC) 1 ja 0, kun kokonaiskuntoarvio mukaan lukien kitkan mittauslaitteen antamat tulokset tukevat kiitotien kuntoluokan (RWYCC) korottamista.
 
Esimerkki (SNOWTAM)
 
(SNOWTAM nnnn
EFXX
11130209 15 5/5/6 25/25/NR NR/NR/NR ICE/ICE/DRY
RWY 15 SEC A RWYCC DOWNGRADED. RWY 15 SEC B RWYCC DOWNGRADED. ICE FORMATION ON EDGES OF CLEARED AREA.)
 
Esimerkki (ATIS READOUT)
 
Huom. ATIS READOUT voi muuttua talvikauden 2024/2025 aikana.
 
RWY 15
RUNWAY 15 CONDITION REPORT AT 02:09 UTC
CONDITION CODES:
5 DOWNGRADED, 5 DOWNGRADED, 6
CONTAMINANTS:
FIRST PART 25 PERCENT ICE
SECOND PART 25 PERCENT ICE
THIRD PART DRY
TAKEOFF SIGNIFICANT CONTAMINANT DRY DUE TO SMALL COVERAGE
 
Huom. Esiintymien laajuus
 
Arvioitu
Assessed
Julkaistu
Reported
< 10% NR
10-25% 25%
26-50% 50%
51-75% 75%
76-100% 100%
Jos esiintymät sijaitsevat epätasaisesti kiitotiellä, annetaan tästä lisätietoa, esimerkiksi ICE FORMATION ON EDGES OF CLEARED AREA, SNOWTAM-sanoman tilannetietoisuus osassa. 
 
Finavia julkaisee rullausteiltä ja asematasoilta olosuhdetiedot, kun olosuhteet on arvioitu liukkaaksi tai kuntoluokkana huonoksi tai alle huonon. Näissä olosuhteissa ilma-aluksen käytössä on noudatettava erityistä varovaisuutta. Myös keskinkertaiseksi kuntoluokaksi arvioidut  olosuhteet voidaan julkaista.
 
SNOWTAM- ja ATIS- sanomat voivat sisältää tiedon yhdestä lentoonlähdön kannalta kriittisestä esiintymästä (TOSC). Ilmoitetun kriittisen esiintymän käyttö lentoonlähdön suoritusarvolaskennan perusteena tulee olla tarkoin harkittua ja perustua lento-operaattorin omaan toimintaohjeistukseen TOSC:n operatiivisesta hyödyntämisestä.
 
Määritettäessä lentoonlähdön kannalta kriittistä esiintymää (TOSC), käytössä oleva raportointijärjestelmä summaa tiedot kaikista kiitotien kolmanneksille raportoiduista esiintymistä ja jakaa esiintymät lentoonlähdön kannalta ns. ohuisiin (ei vastusta  aiheuttaviin) ja paksuihin (vastusta aiheuttaviin) esiintymiin. Raportointijärjestelmä laskee ja ilmoittaa lentoonlähdön kannalta kriittisen esiintymän perustuen tulkintaan määräyksen CS-25 AMC 1591 lentokoneille asettamista suoritusarvovaatimuksista.
 
Finavialla ei ole viranomaishyväksyntää minkään lentoaseman kiitotien raportoimiseksi erityismenetelmin kunnostetuksi (Specially Prepared Winter Runway, SPWR).
 
Käytössä olevan kiitotien pinnalta lumi, sohjo ja jää poistetaan pääsääntöisesti mekaanisin toimenpitein (auraus ja harjaus). Tarvittaessa voidaan käyttää liukkaudentorjunta-aineita.
 
GRF määräysten mukaan mitattujen kitkakertoimien tai arvioidun kitkatason julkaiseminen on kielletty EU:n alueella.