AIC - SUOMI / FINLAND
Aeronautical Information Service
www.ais.fi
|
AIC NR
|
|
A 007/2024
|
|
Publication date
|
03 OCT 2024
|
|
Fintraffic ANS, PL 157, FI-01531 VANTAA, ais@fintraffic.fi
|
|
LUMENPOISTO LENTOASEMILLA TALVIKAUDEN 2024/2025 AIKANA
|
|
|
AIP:n osassa AD 1.2 on esitetty lentoasemien pysyvät lumenpoistomenetelmät. Lisätietoja lentoasemakohtaisista tiedoista löytyy k.o. lentoaseman osassa AIP AD 2.7 kohta 5 RMK.
|
1 Lentoasemilla käytetyt liukkaudentorjunta-aineet
|
Huom. Tietoja materiaaleista ei esitetä SNOWTAMissa.
|
Lentoasema
Aerodrome
|
Liukkaudentorjunta-aineet
De-icers
|
Enontekiö, EFET
|
KFOR, NAFO |
Halli, EFHA
|
KFOR, NAFO |
Helsinki-Vantaa, EFHK
|
KFOR, NAFO |
Ivalo, EFIV
|
KFOR, NAFO |
Joensuu, EFJO
|
KFOR, NAFO |
Jyväskylä, EFJY
|
KAC, NAAC, KFOR, NAFO |
Kajaani, EFKI
|
KFOR, NAFO |
Kemi-Tornio, EFKE
|
KFOR, NAFO |
Kittilä, EFKT
|
KFOR, NAFO |
Kokkola-Pietarsaari, EFKK
|
KFOR, NAFO |
Kuopio, EFKU
|
KAC, NAAC, KFOR, NAFO |
Kuusamo, EFKS
|
KFOR, NAFO |
Lappeenranta, EFLP
|
KFOR, NAFO |
Mariehamn, EFMA
|
KFOR, NAFO |
Mikkeli, EFMI
|
NAAC, UREA |
Oulu, EFOU
|
KFOR, NAFO |
Pori, EFPO
|
KFOR, NAFO |
Rovaniemi, EFRO
|
KAC / NAAC, KFOR, NAFO |
Savonlinna, EFSA
|
KFOR, NAFO |
Seinäjoki, EFSI
|
UREA |
Tampere-Pirkkala, EFTP
|
KAC, NAAC, KFOR, NAFO |
Turku, EFTU
|
KFOR, NAFO |
Utti, EFUT
|
KFOR, NAFO |
Vaasa, EFVA
|
KFOR, NAFO |
|
|
Lyhenteet / Abbreviations
|
KAC
|
potassium acetate fluids |
KFOR
|
potassium formate fluids |
NAFO
|
sodium formate solids |
NAAC
|
sodium acetate solids |
UREA
|
urea |
|
2 Suomen SNOWTAMien jakelulista
|
SNOWTAMien jakelu suoritetaan alla olevan jakelulistan mukaisesti.
|
Kansainvälinen NOTAM-toimisto (NOF) huolehtii kotimaisten SNOWTAMien kansainvälisistä jakelusopimuksista ja -listoista.
|
SNOWTAMIEN JAKELU / DISTRIBUTION OF SNOWTAM
|
FM (AD)
|
Minne (AFTM-osoite) / TO (collective address indicator)
|
Ulkomaan jakelu
International distribution
|
Kotimaan jakelu
Domestic distribution
|
Enontekiö, EFET
|
EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS KDZZNAXX LIIAYNYX LSZZSAEF RCZZNMXX |
EFETATXX EFETZTZX EFHKYWYX |
Halli, EFHA
|
EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS KDZZNAXX
LFZZSNEF LIIAYNYX LSZZSAEF
RCZZNMXX
|
EFHAAITB EFHAATXX EFHKYWYX |
Helsinki-Vantaa, EFHK
|
CYZZSNOW DTZZSLXX EBSZYNYX EBZZSAEF EDDFDLHB EDDFSXSX
EGZZSAEF EHZZSNXX EKZZSAEF
ENZZSEFX EPZZSAEF ESZZSAEF
EUECYIYS EVRAYNYS EYVNYNYX GMMNRAMW HEZZSEXX KDZZNAXX LBZZSAKK LCZZSCXX LDZAYNYX
LEZZSAEF LFZZSNEF LGGGSNOW
LHBPYNYS LIIAYNYX LKZZSAEF
LLZZSLXX LMZZSQXX LOZZSEXX
LPZZNIEU LRZZSBSB LSZZSAEF
LTZZSAXX LUKKYNYX LWSKYNYX
LYZZSRXX LZZZSAEF OJZZSJXX RCZZNMXX RJZZNKXX RKZZNKXX
UBBUYNYX UKKRYNYX UUUWCPQL UUZZNPXX VEZZNSEF WSSSYNYX
ZBZZSAXX ZGGGUNCZ
|
EFHAAITB EFHKATXX EFHKATXY EFHKYFYX EFKKZTZX EFKSZTZX EFSIZTZX |
Ivalo, EFIV
|
EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF
EKZZSAEF ENZZSEFX ESZZSAEF
EUECYIYS KDZZNAXX LFZZSNEF
LIIAYNYX LSZZSAEF RCZZNMXX
UUZZNPXX
|
EFHKYWYX EFIVATXX EFIVZTZX |
Joensuu, EFJO
|
DTZZSDXX EBSZYNYX EDDFDLHB
EGZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS
KDZZNAXX LCZZSCXX LFZZSNEF
LIIAYNYX LSZZSAEF RCZZNMXX
|
EFHKYWYX EFJOATXX EFJOZTZX |
Jyväskylä, EFJY
|
DTZZSDXX EBSZYNYX EDDFDLHB
EDDFSXSX EGZZSAEF EHZZSNXX
ESZZSAEF EUECYIYS KDZZNAXX
LEZZSAEF LFZZSNEF LHBPYNYS
LIIAYNYX LKZZSAEF LSZZSAEF
LTZZSAXX RCZZNMXX RJZZNKXX
|
EFHAAITB EFHKYWYX EFJYATXX
EFJYNTWR
|
Kajaani, EFKI
|
DTZZSDXX EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS
KDZZNAXX LFZZSNEF LIIAYNYX
LSZZSAEF RCZZNMXX UUZZNPXX
|
EFHKYWYX EFKIATXX EFKIZTZX |
Kemi-Tornio, EFKE
|
EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS KDZZNAXX
LFZZSNEF LIIAYNYX LSZZSAEF
RCZZNMXX UUZZNPXX
|
EFHKYWYX EFKEATXX EFKEZTZX
|
Kittilä, EFKT
|
EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS KDZZNAXX
LIIAYNYX LKZZSAEF LSZZSAEF
RCZZNMXX UUZZNPXX
|
EFHKYWYX EFKTATXX EFKTZTZX |
Kokkola-Pietarsaari, EFKK
|
EBSZYNYX EDDFDLHB EDDFSXSX EGZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS
KDZZNAXX LFZZSNEF LIIAYNYX
LKZZSAEF LSZZSAEF RCZZNMXX
|
EFHKYWYX EFKKATXX EFKKZTZX |
Kuopio, EFKU
|
EBSZYNYX EDDFDLHB EDDFSXSX EGZZSAEF EHZZSNXX ESZZSAEF
EUECYIYS GMMNRAMW KDZZNAXX
LCZZSCXX LEZZSAEF LFZZSNEF
LIIAYNYX LSZZSAEF RCZZNMXX
|
EFHAAITB EFHKYWYX EFKUATXX EFKUNTWR |
Kuusamo, EFKS
|
EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF
ESZZSAEF EUECYIYS KDZZNAXX
LIIAYNYX LSZZSAEF RCZZNMXX
UUZZNPXX
|
EFHKYWYX EFKSATXX EFKSZTZX |
Lappeenranta, EFLP
|
DTZZSDXX EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS
KDZZNAXX LFZZSNEF LGGGSNOW
LHBPYNYS LIIAYNYX LSZZSAEF
RCZZNMXX
|
EFHKYWYX EFLPATXX EFLPZTZX |
Mariehamn, EFMA
|
EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF EKZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS
KDZZNAXX LFZZSNEF LIIAYNYX
LSZZSAEF RCZZNMXX
|
EFHKYWYX EFMAATXX EFMAZTZX |
Mikkeli, EFMI
|
EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS KDZZNAXX
LIIAYNYX LSZZSAEF RCZZNMXX
|
EFHKYWYX EFMIATXX EFMIZTZX |
Oulu, EFOU
|
DTZZSDXX EBSZYNYX EDDFDLHB EDDFYFYJ EGZZSAEF EHZZSNXX
EKZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS
GMMNRAMW KDZZNAXX LEZZSAEF
LFZZSNEF LIIAYNYX LSZZSAEF RCZZNMXX UUEEYOYX UUZZNPXX
|
EFHAAITB EFHKYWYX EFOUATXX EFOUNTWR |
Pori, EFPO
|
EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS KDZZNAXX
LFZZSNEF LIIAYNYX LSZZNAEF
RCZZNMXX
|
EFHKYWYX EFPOATXX EFPONTWR |
Rovaniemi, EFRO
|
EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF EHZZSNXX EKZZSAEF ENZZSEFX
ESZZSAEF EUECYIYS KDZZNAXX
LFZZSNEF LIIAYNYX LKZZSAEF
LSZZSAEF LUKKYNYX RCZZNMXX UUZZNPXX ZBZZSAXX
|
EFHAAITB EFHKYWYX EFROATXX EFRONTWR |
Savonlinna, EFSA
|
DTZZSDXX EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS
KDZZNAXX LFZZSNEF LIIAYNYX
LSZZSAEF RCZZNMXX
|
EFHKYWYX EFSAATXX EFSAZTZX |
Seinäjoki, EFSI
|
EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS KDZZNAXX
LIIAYNYX LSZZSAEF RCZZNMXX
|
EFHKYWYX EFSIATXX EFSIZTZX |
Tampere-Pirkkala, EFTP
|
CYZZSNOW DTZZSLXX EBSZYNYX EBZZSAEF EDDFDLHB EDDFYFYJ EDDFSXSX EGZZSAEF EHZZSNXX EKZZSAEF ENZZSEFX EPZZSAEF
ESZZSAEF EUECYIYS EVRAYNYS EYVNYNYX GMMNRAMW HEZZSEXX KDZZNAXX LBZZSAKK LCZZSCXX LDZAYNYX LEZZSAEF LFZZSNEF
LGGGSNOW LHBPYNYS LIIAYNYX
LKZZSAEF LLZZSLXX LMZZSQXX
LOZZSEXX LPZZNIEU LRZZSBSB
LSZZSAEF LTZZSAXX LUKKYNYX
LWSKYNYX LYZZSRXX LZZZSAEF
OJZZSJXX RCZZNMXX RJZZNKXX RKZZNKXX UBBUYNYX UKKRYNYX UUUWCPQL UUZZNPXX VEZZNSEF
WSSSYNYX ZGGGUNCZ
|
EFHAAITB EFHKYWYX EFTPATXX EFTPNAPP |
Turku, EFTU
|
CYZZSNOW DTZZSLXX EBSZYNYX EBZZSAEF EDDFDLHB EGZZSAEF EHZZSNXX EKZZSAEF ENZZSEFX EPZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS
EVRAYNYS EYVNYNYX GMMNRAMW HEZZSEXX KDZZNAXX LBZZSAKK LCZZSCXX LDZAYNYX LEZZSAEF
LFZZSNEF LGGGSNOW LHBPYNYS
LIIAYNYX LKZZSAEF LLZZSLXX
LMZZSQXX LOZZSEXX LPZZNIEU
LRZZSBSB LSZZSAEF LTZZSAXX
LUKKYNYX LWSKYNYX LYZZSRXX
LZZZSAEF OJZZSJXX RCZZNMXX
RJZZNKXX RKZZNKXX UBBUYNYX UUUWCPQL UUZZNPXX VEZZNSEF WSSSYNYX ZGGGUNCZ
|
EFHAAITB EFHKYWYX EFTUATXX EFTUNTWR |
Utti, EFUT
|
EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF ESZZSAEF EUECYIYS KDZZNAXX
LFZZSNEF LIIAYNYX LSZZSAEF
RCZZNMXX
|
EFHAAITB EFHKYWYX EFUTATXX EFUTNTWR |
Vaasa, EFVA
|
EBSZYNYX EDDFDLHB EGZZSAEF EKZZSAEF ENZZSEFX ESZZSAEF
EUECYIYS KDZZNAXX LFZZSNEF
LIIAYNYX LSZZSAEF RCZZNMXX
|
EFHKYWYX EFKKZTZX EFVAATXX EFVANTWR |
|
3 Global Reporting Format (GRF) määräyksen soveltaminen
|
Tämä tiedote on kohdennettu lentäjille ja lento-operaattoreille, jotka ovat esittäneet kysymyksiä Global Reporting Formatin (GRF) soveltamisesta Finavian ylläpitämillä lentoasemilla. Tiedotteessa tuodaan esille joitakin keskeisiä olosuhdetietojen määritykseen ja raportointiin liittyviä eikkoja, jotka ovat tärkeitä ymmärtää operoitaessa talvisissa olosuhteissa.
|
Lisätietoja:
AIP AD 1.2
Talvitoimintatiedote 2024
|
|
3.1 Operointi talviolosuhteissa
|
Talvikunnossapidon yleistavoitteena on sää- ja liikenneolosuhteet huomioiden poistaa kiitotiellä oleva lumi, sohjo ja jää mahdollisimman nopeasti julkaistuun kiitotieleveyteen asti. Joissakin tilanteissa raportoitu (käytettävissä oleva) kiitotieleveys voi olla pienempi kuin julkaistu kiitotien leveys.
|
3.2 Kenttäalueen kunnon seuranta
|
Liikennealueella ja asematasolla vallitsevia olosuhteita seurataan lentoaseman kunnossapitotoimialan toiminta-aikoina, jotka lyhimmillään vastaavat ATS-elimen toiminta-aikoja.
|
3.3 Kiitotien kunnon arviointi ja kiitotien kuntoluokan määrittäminen
|
Kiitotieolosuhteiden raportointi perustuu EU:n/EASA:n määräyksiin olosuhteiden raportoinnista Global Reporting Formatin (GRF) mukaisesti. Kiitotien kunnon arviointitaulukkoa (RCAM) käytetään kiitotien kuntoluokan (RWYCC) määrittämiseen ja kiitotien pinnan kuvaukseen.
|
Olosuhteiden raportointia koskevan GRF määräyksen mukaan
- kiitotien kuntoluokaksi (RWYCC) voi määräytyä arvo 6, jos enintään 25% kiitotien kolmanneksesta on veden tai muun esiintymän peitossa;
- RWYCC arvoja 5, 4, 3 ja 2 ei saa korottaa; ja
- RWYCC arvoja 1 ja 0 voidaan korottaa enintään RWYCC arvoon 3 asti.
|
Huom. Finavia voi, jos RCAM matriisin mukaan määräytynyt kuntoluokka ei kuvaa todellisia vallitsevia olosuhteita kiitotiellä, korottaa tai alentaa RWYCC arvoa, jos tätä tukee tarkastajan muut havainnot, kokemus ja paikallinen tietämys. Tällöin
(1) Kiitotien kuntoluokan (RWYCC) alentaminen tai korottaminen perustuu kokonaisvaltaisen arvioon vallitsevista olosuhteista;
(2) Tieto kuntoluokan korottamisesta ja alentamisesta sisällytetään SNOWTAM-sanomaan ja ATIS-tiedotteeseen. Ks. seuraavat esimerkit.
|
Huom. Finavia voi korottaa kiitotien kuntoluokkia (RWYCC) 1 ja 0, kun kokonaiskuntoarvio mukaan lukien kitkan mittauslaitteen antamat tulokset tukevat kiitotien kuntoluokan (RWYCC) korottamista.
|
|
(SNOWTAM nnnn
EFXX
11130209 15 5/5/6 25/25/NR NR/NR/NR ICE/ICE/DRY
RWY 15 SEC A RWYCC DOWNGRADED. RWY 15 SEC B RWYCC DOWNGRADED. ICE FORMATION ON EDGES OF CLEARED AREA.)
|
|
Huom. ATIS READOUT voi muuttua talvikauden 2024/2025 aikana.
|
RWY 15
RUNWAY 15 CONDITION REPORT AT 02:09 UTC
CONDITION CODES:
5 DOWNGRADED, 5 DOWNGRADED, 6
CONTAMINANTS:
FIRST PART 25 PERCENT ICE
SECOND PART 25 PERCENT ICE
THIRD PART DRY
TAKEOFF SIGNIFICANT CONTAMINANT DRY DUE TO SMALL COVERAGE
|
Huom. Esiintymien laajuus
|
Arvioitu
Assessed
|
Julkaistu
Reported
|
< 10%
|
NR
|
10-25%
|
25%
|
26-50%
|
50%
|
51-75%
|
75%
|
76-100%
|
100%
|
|
Jos esiintymät sijaitsevat epätasaisesti kiitotiellä, annetaan tästä lisätietoa, esimerkiksi ICE FORMATION ON EDGES OF CLEARED AREA, SNOWTAM-sanoman tilannetietoisuus osassa.
|
Finavia julkaisee rullausteiltä ja asematasoilta olosuhdetiedot, kun olosuhteet on arvioitu liukkaaksi tai kuntoluokkana huonoksi tai alle huonon. Näissä olosuhteissa ilma-aluksen käytössä on noudatettava erityistä varovaisuutta. Myös keskinkertaiseksi kuntoluokaksi arvioidut olosuhteet voidaan julkaista.
|
SNOWTAM- ja ATIS- sanomat voivat sisältää tiedon yhdestä lentoonlähdön kannalta kriittisestä esiintymästä (TOSC). Ilmoitetun kriittisen esiintymän käyttö lentoonlähdön suoritusarvolaskennan perusteena tulee olla tarkoin harkittua ja perustua lento-operaattorin omaan toimintaohjeistukseen TOSC:n operatiivisesta hyödyntämisestä.
|
Määritettäessä lentoonlähdön kannalta kriittistä esiintymää (TOSC), käytössä oleva raportointijärjestelmä summaa tiedot kaikista kiitotien kolmanneksille raportoiduista esiintymistä ja jakaa esiintymät lentoonlähdön kannalta ns. ohuisiin (ei vastusta aiheuttaviin) ja paksuihin (vastusta aiheuttaviin) esiintymiin. Raportointijärjestelmä laskee ja ilmoittaa lentoonlähdön kannalta kriittisen esiintymän perustuen tulkintaan määräyksen CS-25 AMC 1591 lentokoneille asettamista suoritusarvovaatimuksista.
|
Finavialla ei ole viranomaishyväksyntää minkään lentoaseman kiitotien raportoimiseksi erityismenetelmin kunnostetuksi (Specially Prepared Winter Runway, SPWR).
|
Käytössä olevan kiitotien pinnalta lumi, sohjo ja jää poistetaan pääsääntöisesti mekaanisin toimenpitein (auraus ja harjaus). Tarvittaessa voidaan käyttää liukkaudentorjunta-aineita.
|
GRF määräysten mukaan mitattujen kitkakertoimien tai arvioidun kitkatason julkaiseminen on kielletty EU:n alueella.
|