Siirry pääsisältöön
Takaisin etusivulle

Ilmatilan käyttösuunnitelma (Airspace Use Plan, AUP)

Ilmatilan käyttösuunnitelma (Airspace Use Plan, AUP)

AUP:lla ilmoitetaan TSA-, TRA- sekä tiettyjen R- ja D-alueiden aktiivisuus suojavyöhykkeineen. Lisäksi AUP:lla ilmoitetaan PERM- ja CDR1-luokan ATS-reittien sulkeminen. AUP julkaistaan päivittäin. AUP on voimassa 24h, astuen voimaan toimintapäivänä 0600 UTC. Eurocontrol julkaisee koko Euroopan kattavan EAUP:n.

Päivitetty ilmatilan käyttösuunnitelma (UUP):

AMC voi päivittää aiemmin julkaistua ilmatilan käyttösuunnitelmaa julkaisemalla UUP:n saatuaan ilmatilankäyttäjältä tiedon ilmatilavarauspyynnön muutoksesta. UUP sisältää vastaavat tiedot kuin AUP. UUP julkaistaan ja on voimassa seuraavasti:

  • UUP6 julkaistaan joko viimeistään toimintaa edeltävänä päivänä 2000 UTC (kesäaikana 1900 UTC) tai toimintapäivänä 0600 UTC mennessä. UUP6 on voimassa 0600 - 0600 UTC korvaten täten kokonaisuudessaan aiemmin julkaistun AUP:n.
  • 0700-2000 UTC (kesäaikana 0600-1900 UTC) välillä UUP voidaan julkaista 30 minuutin välein, korvaten tällöin aina aiemmin julkaistun AUP:n/UUP:n kokonaisuudessaan.

AUP/UUP -sähkeen kentät:

  • Closed ATS Routes and Category 1 CDRs kentissä esitetään niiden pysyvien ATS-reittien sekä CDR1 -luokan ehdollisten reittien aika- ja korkeustiedot jotka AMC on sulkenut, eivätkä ne ole käytettävissä esitaktisella tasolla lennon suunnitteluun. Huom. erillistä NOTAM-sähkettä ei julkaista.
  • AMC Manageable Areas (AMA) kentissä esitetään AMC:n esitaktisella tasolla hyväksymien TSA-, TRA- sekä tiettyjen R- ja D-alueiden aktiivisuustiedot suojavyöhykkeineen.
  • Siirtokorkeuden (Suomessa 5000ft AMSL) alapuolella korkeudet joudutaan esittämään MNM FL kentässä numeraalisesti oikein (esim. AUP-sähkeessä FL030 = 3000ft AMSL).

Alueen nimen perässä oleva kirjan (Z, R, S, T jne.) viittaa kyseiseen varausalueeseen liitettyyn IFR-lennon lennonsuunnittelussa huomioonotettavaan suojavyöhykkeeseen (Flight Plan Buffer Zone, FBZ) tai FUA-rajoitukseen. Tätä kirjaintunnusta tai siihen liitettyä rajoitusta ei tarvitse huomioida VFR-lentotoiminnassa.